In de loop der tijden heeft Enschede’s Vrije Toneel vele voorstellingen gespeeld. Hier een indruk van ons recente repertoire.
‘Bij het kanaal naar links’ van Alex van Warmerdam
Twee families, buren, haten elkaar uit de grond van hun hart. Toch zoekt de zoon Bouman contact met de familie Meyerbeer. Hij nodigt moeder Meyerbeer uit voor een sollicitatiegesprek. Maar met welke intentie? Een absurdistisch en rauw stuk van Alex van Warmerdam met de thema’s “individu tegen collectief” en “wij tegen zij”. Enschede’s Vrije Toneel speelt het in een regie van Robert Middelburg.


‘Liefdeslied’
van Peer Wittenbols
Een ernstig auto-ongeluk van de jonge Raaf brengt vier mensen een lange nacht samen in de kale hal van een provinciaal ziekenhuis. In het vale licht is het wachten op nieuws. Iedereen brengt eigen zorgen en verdriet mee. Hun onmacht werkt op de lachspieren, maar allengs echoot hun schreeuw om erkenning als een rauw liefdeslied door de kale gangen van het ziekenhuis.
‘EVT schrijft geschiedenis’ van Moes Wagenaar en Gerben Westerhof
Hoe moet het geweest zijn om in verschillende tijden in Enschede te leven? In de socialistische begintijd betekende vrijheid je vrijvechten van fabrikanten, kerken, oorlog en geweld. Zo zat in 1935 de politie in de zaal bij EVT omdat de burgemeester een antimilitaristische voorstelling te opruiend vond. Later betekende vrijheid ook je vrij voelen om jezelf te zijn, je individuele ambities waar te maken en je eigen waarheid te verkondigen. Maar ook: vrij om je eigen stukken te kiezen en ze zo te spelen als je zelf wilt. Het kwam allemaal voorbij in dit stuk dat EVT met Moes Wagenaar maakte over vrijheid van 1902 tot nu met veelzeggende fragmenten uit toneelstukken omlijst door een eigen tijdgeestkoor.


‘De Kersentuin’
van Anton Tsjechov
Als Ljoebov na jaren terugkomt op haar landgoed staan de kersenbomen in bloei, de boekenkast is net 100 jaar oud geworden en het Klezmerorkest speelt nog dezelfde muziek. Maar het vriest en het geld is op. Haar verleden drukt zwaar op haar. Lukt het om daar afstand van te nemen en mee te bewegen in de nieuwe tijd? Of zit ze gevangen tussen verleden en toekomst?
‘Diplodocus Deks’
van Tom Lanoye
In een rustig dorpje probeert elke bewoner verwoed de onderlinge spanningen het hoofd te bieden. Wat is er gebeurd? De geschiedenis ontvouwt zich razendsnel. Dino Diplodocus Deks blijkt cruciaal. Maar wie is toch de Aisha Matthysen en wat wil ze met haar grootse plannen? EVT geeft een kijkje in het hedendaagse samenleven met dit stuk.


Drie eenakters
van Anton Tsjechov, Peter van Straaten en Willem Brakman
Kroegtijgers. Ze praten, zwijgen, lachen, zingen, eten, proosten, roddelen, flirten, ruziën, keuvelen, hijsen, onthullen, kletsen, vechten, borrelen, kleppen, huilen, zuipen, dansen, drinken, pimpelen.
‘De koning sterft’
van Eugène Ionesco
‘De tijd is in zijn hand gesmolten.’
